1-3 Dager levering

For alle hårtyper

fri frakt ved kjøp av 2

VILKÅR OG BETINGELSER

Nedenfor finner du svar på vanlige spørsmål og informasjon om vilkårene som gjelder for nettsiden vår.

Har du flere spørsmål er du hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice, så hjelper de deg.

Når du har fullført bestillingen, vil en ordrebekreftelse bli sendt til din e-postadresse. I bekreftelsen finner du all informasjon om produkter, pris, fakturerings- og leveringsadresse. Dersom det er feil i ordrebekreftelsen, må du kontakte oss umiddelbart via e-post til kontakt@leonie.no.

Alle priser på leonie.no er oppgitt i NOK og inkluderer 25 % mva. Vi forbeholder oss retten til å endre priser forårsaket av prisendringer fra leverandører, trykkfeil i prislisten og andre unøyaktigheter i priser på grunn av feilinformasjon og forbeholder oss retten til å justere prisen når som helst.

Vi tar forbehold om trykkfeil på denne nettsiden. Vi garanterer ikke at bildene gjenspeiler produktets eksakte utseende, da det kan oppstå en viss fargeforskjell avhengig av skjerm, bildekvalitet og oppløsning. Vi gjør alltid vårt beste for å eksponere produktet så nøyaktig som mulig.

I følge lov om elektronisk informasjon skal besøkende på en nettside av personvernformål informeres om at informasjonskapsler brukes. Informasjonen i informasjonskapselen kan brukes til å spore en brukers surfing. En informasjonskapsel er en liten tekstfil som nettstedet du besøker ber om å bli lagret på datamaskinen din for å gi tilgang til ulike funksjoner. Du kan stille inn nettleseren til å automatisk nekte informasjonskapsler. Mer informasjon finner du på Post- og telestyrelsens nettsider.

Ved å handle hos leonie.no (Backzter AS), godtar du vår databeskyttelsespolicy og vår behandling av dine personopplysninger. Vi beskytter personvernet ditt og samler ikke inn mer informasjon enn nødvendig for å behandle bestillingen din. Vi selger eller videreformidler aldri informasjonen din til en tredjepart uten juridisk grunnlag. Backzter AS er behandlingsansvarlig for personopplysninger som du har gitt oss som kunde. Dine personopplysninger behandles av oss for å kunne håndtere din bestilling samt de gangene du har etterspurt nyhetsbrev eller kampanjetilbud – for å kunne tilpasse markedsføringen til dine individuelle behov. Informasjonen nedenfor er et sammendrag av hvordan vi lagrer og behandler dataene dine i henhold til databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Hva er en personlig informasjon?

En personopplysning er all informasjon som direkte eller indirekte kan tilskrives en fysisk person.

Hvilken informasjon lagrer vi?
For å kunne håndtere din bestilling og svare på spørsmål knyttet til din bestilling (kundeservice), lagrer vi ditt for- og etternavn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøpshistorikk. Dine opplysninger lagres så lenge vi har et rettslig grunnlag for å behandle dine opplysninger, for eksempel for å oppfylle avtalen mellom oss eller for å overholde en rettslig forpliktelse etter for eksempel regnskapsloven.

Lovlig basis.

I forbindelse med et kjøp behandles dine personopplysninger for å fullføre avtalen med deg. Markedsføring, kampanjer og lignende utsendelser skjer med ditt samtykke.

Hvilken informasjon deles og til hvilket formål?

Ved kjøp deles informasjon med vår betalingsleverandør. Det som lagres er fornavn, etternavn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Velger du å betale med faktura, lagres også personnummeret til betalingsleverandøren. Informasjonen lagres for å gjennomføre kjøpet og for å beskytte partene mot svindel. Betalingsleverandørene (betalingstjenestene) vi bruker er: Klarna, Vipps, Apple pay og kredittkortselskaper som Visa, Mastercard, American express etc.

For å kunne levere bestillingene dine og fullføre avtalen vår, må vi dele spesifikk informasjon med fraktselskapet. Det som deles med rederiet er fornavn, etternavn og adresseinformasjon for levering. E-postadresse og/eller mobilnummer kan også deles med rederiet for varsling. Fraktselskapene vi samarbeider med er: Bring.

Retten til innsyn.

Du har rett til å motta utdrag fra all informasjon som er tilgjengelig om deg hos oss. Utdrag leveres elektronisk i et lesbart format.

Rett til retting
Du har rett til å be oss om å oppdatere uriktige opplysninger eller supplere informasjon som er ufullstendig.

Retten til å bli glemt.

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i vilkårene når som helst. Endringer i vilkårene vil bli publisert online på nettsiden. De endrede vilkårene anses som akseptert i forbindelse med bestillinger eller besøk på nettsiden.

Du kan når som helst be om at informasjonen om deg slettes. Det er få unntak fra retten til sletting, som om den skal beholdes fordi vi skal oppfylle en rettslig forpliktelse (for eksempel etter regnskapsloven).

Ansvarlig for databeskyttelse.

Backzter AS er ansvarlig for lagring og behandling av personopplysninger i nettbutikken og sørger for at reglene følges.

Slik beskytter vi dine personopplysninger
Vi bruker industristandarder som SSL/TLS og enveis hash-algoritmer for å lagre, behandle og kommunisere sensitiv informasjon som personopplysninger på en sikker måte.

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i vilkårene når som helst. Endringer i vilkårene vil bli publisert online på nettsiden. De endrede vilkårene anses som akseptert i forbindelse med bestillinger eller besøk på nettsiden.

I tilfelle en tvist ikke kan løses etter avtale med selskapets kundeservice og kunden, kan du som kunde henvende deg til Forbrukertilsynet. se https://www.forbrukertilsynet.no. For innbyggere i EU-land kan klager sendes inn online via EU-kommisjonens tvisteløsningsplattform, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Ved tvist følger vi vedtak fra Forbrukertilsynet eller tilsvarende tvisteløsningsorgan. Tvister angående tolkning eller anvendelse av disse generelle vilkårene og betingelsene skal tolkes i samsvar med norsk lov.

Vi tar ikke ansvar for indirekte skader som kan oppstå på grunn av produktet. Vi påtar oss ikke ansvar for forsinkelser/feil som skyldes forhold utenfor selskapets kontroll (Force Majeure). Disse forholdene kan for eksempel være arbeidskonflikt, brann, krig, myndighetsvedtak, redusert eller ingen levering fra leverandør. Det tas heller ikke ansvar for eventuelle endringer i produkter/produktegenskaper som er endret av den respektive leverandøren og andre faktorer utenfor vår kontroll.

Sammen med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, tilbyr vi følgende betalingsalternativer der betaling skjer direkte til Klarna:

Betal innen 14 dager: Betalingstiden er 14 dager fra forsendelsen av varene. Vilkårene for «betal innen 14 dager» finner du her.

Konto: Klarna-konto er en kontokreditt gitt av Klarna og som gir låntaker mulighet til å betale sine kjøp i avdrag månedlig med minst 1/24 (minimum 50 NOK) av totalt utnyttet kredittbeløp eller i henhold til vilkårene godkjent i kassen. For mer informasjon om Klarna-konto, inkludert generelle vilkår og betingelser og standardisert europeisk forbrukerkredittinformasjon, klikk her.

Betal direkte: Betal direkte er basert på direkte belastning og kontoen din debiteres først når butikken har behandlet bestillingen din og sendt bestillingen din. Vilkårene for Pay Direct finner du her.

Bankoverføring: Kontoen din vil bli belastet umiddelbart etter at bestillingen er lagt inn.

Du finner mer informasjon om Klarna her og kan lese deres brukervilkår her.

For å kunne tilby et sett med forskjellige betalingsalternativer, må vi dele din personlige, kontakt- og ordreinformasjon med leverandøren av hver betalingstjeneste. Vi anbefaler at du leser vår personvernerklæring. Bruken av denne informasjonen er regulert i henhold til gjeldende databeskyttelseslover og Klarnas personvernpolicy.

For å kunne tilby deg Klarnas betalingsløsninger, kan vi komme til å overføre dine personopplysninger i kassen i form av kontakt- og ordredetaljer til Klarna, for at Klarna skal kunne vurdere hvorvidt du kvalifiserer for deres betalingsløsninger og for å skreddersy disse betalingsløsningene til deg. Dine overførte personopplysninger blir behandlet i tråd med Klarnas egen personvernerklæring.

Mer informasjon om Klarna finner du her. Bruken av denne informasjonen er regulert i samsvar med gjeldende databeskyttelseslover og Klarnas retningslinjer for databeskyttelse.

1.BRUKSOMRÅDE OG BESKRIVELSE AV TJENESTEN

1.1 Vipps i nettbutikker er en Tjeneste til bruk for betalinger fra sluttbrukere til bedrifter gjennom applikasjonen (app) Vipps i forbindelse med vare eller tjenestesalg på nett. Tjenesten kan også etter særlig avtale med Vipps benyttes i fysisk handel (Remote Request), hvor bedriften initierer en betalingsforespørsel via Vipps netthandel API integrert i bedriftens kassasystem. Disse vilkårene gjelder i tillegg til de generelle avtalevilkår for Vipps for Bedrifter.

1.2 Overordnet vil Tjenesten innebære at bedriftens sluttbruker velger Vipps som betalingsmåte på nettstedet. Sluttbrukeren vil motta en betalingsoppfordring fra bedriften i sin Vipps-applikasjon, som bekreftes av sluttbrukeren. Bedriften mottar deretter beskjed om betalingen, og kunden rutes videre til en kvitteringsside på bedriftens nettsted.

1.3 Bedriften kan supplere Tjenesten med Vipps Hurtigkasse eller ta i bruk Vipps Hurtigkasse som enkeltstående løsning. Vipps Hurtigkasse er en funksjon i Vipps for å gi bedriften personopplysninger fra sluttbrukerens Vipps-profil samt å velge og betale frakt sammen med betaling for varen, slik at et kjøp kan fullføres direkte.

1.4 Bedriften kan supplere Tjenesten med Vipps Faste Betalinger eller ta i bruk Vipps Faste Betalinger som enkeltstående løsning. Vipps Faste Betalinger er en Tjeneste til bruk for abonnementsbetalinger eller andre, periodisk gjentagende betalinger med fast eller variable beløp.

1.5 Bedriften kan be om ytterligere teknisk dokumentasjon av løsningen før Tjenesten aktiveres.

1.6 Vipps tilbys også som betalingsmetode av flere leverandører av betalingsløsninger på nett (PSP). Opplysninger om hvilke PSPer som støtter Vipps-betaling finnes på vipps.no.


2.ETABLERING OG AKTIVERING AV TJENESTEN

2.1 Tjenesten etableres ved at bedriften sender inn nødvendig informasjon til Vipps, direkte ved å fylle ut bestillingsskjema på vipps.no eller indirekte via en distribusjonspartner eller integratør. I informasjonen skal bedriften blant annet opplyse om bransje, administrator, navn på nettsted(er) som skal benyttes med Tjenesten og oppgjørskonto i Vipps.

2.2 I forbindelse med implementering av Tjenesten på bedriftens nettsted, må bedriften stille med personell og testmiljø for å verifisere løsningen i sitt system. Løsningen forventes å kreve minimalt med opplæring, men bedriften må sikre at ansatte i kundekontakt er godt kjent med løsningen.

2.3 Vipps støtter ikke alle eldre versjoner av operativsystemer for mobiltelefoner, og det kan derfor forekomme at noen sluttbrukere av bedriftens nettsted ikke kan benytte Tjenesten. Informasjon om hvilke operativsystemer Vipps støtter er tilgjengelig på vipps.no.


3.BEDRIFTENS BRUK AV TJENESTEN

3.1 Bedriftens nettsted skal benytte logo, bannere og annet materiell som inneholder merkenavnet Vipps i tråd med retningslinjene fra Vipps.

3.2 Bedriften skal tydelig informere sluttbruker om total kjøpesum før sluttbruker henvises til Vipps som betalingsform. En transaksjon skal representere det fulle beløp for kjøpet og skal ikke deles opp for å unngå autorisasjonsgrenser.

3.3 Bedriften er selv ansvarlig for å gi sluttbrukeren kvittering for sitt kjøp. Sluttbrukers kvittering i Vipps er kun bekreftelse på at betalingen er gjennomført.

3.4 Varer og tjenester som betales på forhånd, skal ved bestilling reserveres på sluttbrukers kort ved en betalingsforespørsel. Ved utlevering av varen/tjenesten skal bedriften markere varen som utlevert, som nærmere beskrevet i Vipps API.

3.5 Vipps Hurtigkasse

Vipps Hurtigkasse er en tjeneste som prises bedriften separat. Gjeldende priser er tilgjengelig på vipps.no.

3.6 Vipps Faste Betalinger

3.6.1 Hvis bedriften velger å implementere Vipps Faste Betalinger må det inngås en avtale mellom bedriften og sluttbrukeren som gir bedriften tillatelse til å utføre Faste Betalinger ved bruk av en Pengekilde som sluttbrukeren har registrert i Vipps-appen. Bedriften er ansvarlig for forvaltning av avtalen. Dette inkluderer informasjon om endringer i avtaleperioden, herunder prisendringer, og håndtering av oppsigelser mv.

3.6.2 Bedriftens avtale med sluttbrukeren skal inneholde minimum følgende punkter:

Betalingskort registrert i Vipps som skal belastes
Informasjon om kriteriene for å utføre transaksjoner ved hjelp av sluttbrukerens betalingskort
Informasjon om hvordan en kvittering vil bli levert/tilgjengelig for alle Faste Betalinger
Informasjon om sluttbrukerens forpliktelser og ansvar
Informasjon om at fornyelse, endring eller sletting av betalingskort som brukes for Faste Betalinger må gjennomføres i Vipps
Informasjon om prosedyren for å stoppe/avslutte abonnementet/avtalen mellom bedriften og sluttbrukeren
Sluttbrukerens samtykke til abonnementsvilkår, herunder:
Godkjenning av kriterier for å utføre transaksjoner ved hjelp av sluttbrukers betalingskort
Godkjenning av beløp som skal trekkes
Godkjenning av dato for belastning av sluttbrukerens betalingskort
Bedriftens avtale med sluttbrukeren skal gjøres tilgjengelig for/godkjennes av Vipps før Tjenesten tas i bruk.
3.6.3 Det må ikke gå mer enn 12 måneder mellom hver transaksjon ved Faste Betalinger.

3.6.4 Når første forsøk på å gjennomføre en gjentagende betaling feiler, prøver Vipps å gjennomføre betalingen (“re-try”). Bedriften spesifiserer antall dager for “re-try” i Vipps API. Default-innstillingen i APIet er null (0) dager.

3.6.5 Bedriften er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert om status for gjentagende betalinger. Oversikt over transaksjoner som ikke har blitt gjennomført kan lastes ned fra Vipps APIet. Kan betalingen ikke gjennomføres i Vipps, må bedriften selv inndrive kravet ved bruk av alternative betalingsmetoder utenfor Vipps.

3.7 Ved mistanke om misbruk av Tjenesten, skal bedriften straks kontakte Vipps for sperring av Tjenesten.

3.8 Ved bruk av tjenesten i fysisk handel skal bedriften kun sende betalingsforespørsler enkeltvis i forbindelse med et salg hvor sluttbruker er tilstede. Telefonsalg/oppsøkende fjernsalg er ikke tillatt uten etter egen avtale med Vipps.

3.9 Funksjon «hopp over landingssiden»

Når tjenesten benyttes i fysisk handel kan brukerstedet sende betalingsforespørsel uten å gå via Vipps landingsside gjennom funksjonen «hopp over landingssiden» som finnes i Vipps API.

For at brukerstedet skal kunne benytte denne funksjonen må Vipps aktivere funksjonen for brukerstedets salgsenhet. Brukerstedet må dokumentere at de skal drive fysisk handel, enten med en kasseoperatør til stede eller gjennom en fysisk automat som ikke er i stand til å vise Vipps landingsside. Det er ikke tillat å hoppe over Vipps landingsside når Vipps på nett benyttes i nettbutikker.

3.10 Reservasjonens varighet

For å belaste sluttbrukers betalingsmiddel (“capture”) må det foreligge en gyldig reservasjon. Reservasjonens varighet er begrenset i henhold til regler fra de internasjonale kortnettverkene (Visa og MasterCard). Vipps sikrer at en reservasjon er gyldig i 30 dager fra reservasjonens tidspunkt. Dette kan medføre gebyrer i henhold til gjeldende prisliste.

For å sikre gyldig reservasjon etter 30 dager må brukerstedet anvise Vipps om å forlenge reservasjonen. Gebyrer for forlengelse av reservasjoner framkommer av gjeldende prisliste.


3.11 Vipps kan, etter særskilt avtale, åpne for at en sluttbruker kan scanne en QR-kode som leder sluttbrukeren ut av Vipps og til brukerstedets nettside.

Følgende krav må oppfylles av brukerstedet:

QR-kodene skal utformes i tråd med Vipps design guidelines for QR-koder
Formålet med nettsiden skal være kjøp av varer/tjenester og/eller identifisering av sluttbruker
Nettsiden må tilby Vipps-betaling eller Vipps Logg inn
Hvis nettsiden har flere betalingsmetoder, skal Vipps være preferert metode

4.ANSVAR


Vipps leverer dokumentasjon for integrasjon av Vipps i bedriftens nettsted som den er, uten ansvar for eventuelle feil. Forøvrig gjelder de generelle vilkår.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene

Selger er Backzter AS, Knut Hamsuns Veg 19, 2834 Raufoss, kontakt@leonie.no,+4721049600 , 826488832 , og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Fant du ikke svaret på spørsmålet ditt?

Send den til vår kundeservice så hjelper de deg innen 24 timer mandag-fredag.

Husk å sjekke i søppelposten din dersom du ikke har mottatt svar fra oss.

Kontakt

add_action( 'wp_footer', 'cart_update_qty_script' ); function cart_update_qty_script() { if (is_cart()) : ?>